Gabon!! - Reisverslag uit Iguéla, Gabon van Penny Elzinga - WaarBenJij.nu Gabon!! - Reisverslag uit Iguéla, Gabon van Penny Elzinga - WaarBenJij.nu

Gabon!!

Door: Penny

Blijf op de hoogte en volg Penny

28 April 2006 | Gabon, Iguéla

Hallo allemaal!

Ooh ik ben zo blij dat ik even kan mailen! Er gebeurt hier zoveel en ik laat het allemaal maar over me heen komen..

Voor de mensen die nog in mailinglist stonden en van niets weten.. Ik zit nu in Gabon waar ik een gorilla eiland zal managen de komende tijd: Evengue Island

Hier even wat geweldige indrukken op een rijtje:

Echt de boten zijn alleen al zo gaaf. Het is fantastisch om hier over het water te racen zo tussen de eilanden met alleen maar tropisch regenwoud, verder niets!

Ook de gorilla's zijn echt super lief! `t Is hartstikke leuk om met ze het bos in te gaan en daar uren met ze te spelen en ze te zien spelen met elkaar.

Gisteren ben ik met Ladgi (de vorige manager van Evengue) naar het strand links aan de kust bij Oumboue geweest. Helaas begon het keihard te regen en waren we doorweekt! Maar goed, het is hier erg warm, dus dat gaf niet echt. Het strand is echt prachtig, zelfs met regen! Op de terugweg liepen we over de savanne en zagen we 5 wilde gorilla's lopen, echt heel bijzonder. Ladgi had ze zelf nog maar 3 keer gezien en woont hier ongeveer al z'n hele leven. Heb ik weer mazzel!!
Daarna terug met de boot naar Evengue waar de kok weer een heerlijke maaltijd voor ons had klaar gemaakt.

Even uitleg over de dagelijkse routine. Ik sta rond half 8 op en dan staat het ontbijt al klaar, met jus, vers fruit en pannenkoeken (flashback naar Kameroen) en een mooi gedekte tafel. Ik ben de 'patron' dus wordt netjes geserveerd.

Daarna ga ik meestal tijd doorbrengen met de gorilla’s en andere apen, want volgens Nicolas (een van de managers van het hoofdkamp: Iguela) hebben ze daaraan behoefte. Vandaag dus eerst een uur gespeeld met de kleine baby uit het kamp in het bos, was echt lachen hoe hij af en toe uit bomen valt!

Dan voor de lunch ga ik even douchen en dan staat er een 3 gangen diner klaar inclusief vlees of vis, voorgerecht met garnalen en geflambeerde banaan toe ofzo…moet natuurlijk wel goed gegeten worden. Gelukkig slaap ik nu weer beter en kan ik weer normaal mee eten.

S middags maken we dan een uitje in de buurt, zodat ik alles een beetje begin te kennen en mensen leren kennen. S avonds is het weer een 3 gangen diner bij kaarslicht en fakkels! Helemaal geweldig!!

Van m'n rug heb ik gelukkig weinig last hier, zal misschien door het warme weer komen ofzo..

Maar ik zal nog even wat schrijven wat ik van plan ben te gaan doen voor zover ik daar nu iets over kan zeggen.
Er komen nieuwe bungalows, die hopelijk binnen 1 1/2 maand klaar zijn.
Het verblijf van de gorilla's wordt groter (heeeel veel groter, er komt een heel stuk savanna bij). Daarvoor moet een watergeul worden gegraven. Dat duurt nog even wat langer want we hebben nog geen machines die de watergeul gaan uitgraven. Als die er zijn, is het graven van de watergeul binnen een maand klaar.

Ook kijk ik hier heel erg uit naar het overbrengen van nieuwe gorilla`s, vanuit ergens anders in Gabon, naar Evengue. Is een heel geregel en gave operatie: heb ik altijd al `ns willen doen!!
Misschien ook een goed moment voor de biologen vrienden om langs te komen!!

Maar goed, ik ga eerst m'n gorilla knowledge even opbouwen, en over 3-4 weken langs Bronx Zoo in New York!

Ik moet het hier even bij laten, volgende keer meer..

O ja, over internet gesproken, hopelijk krijg ik maandag m'n computer en de sateliet ontvanger en dan kan ik hopelijk op internet op Evengue, dat wordt echt lache, want dan kan ik lekker skypen en webcammen!! En eindelijk alle dingen doen die ik in m'n hoofd heb voor het eiland!

Nu ben ik trouwens op Iguela het hoofdkamp in National Park (NP) Loango. Man wat is het hier mooi, echt veeel mooier dan de foto's laten zien! Alles luxe en helemaal volgeboekt met toeristen, dat wordt lekker druk van de zomer!!

M'n frans is nog steeds slecht…maar ik leer er elke dag weer woorden bij, en Ladgi spreekt gelukkig ook Engels, dus is de hele dag een beetje een wir-war van engels en frans, totdat ik niet eens meer normaal nederlands kan praten.. pfff…

Ik heb nog een heleboel meer te vertellen, maar dat komt nog wel, zal toch maar een dagboek gaan bij houden, want m'n hoofd loopt over van woorden...Is lastig om ze nu in goede volgorde te schrijven, dus als het wat chaotisch voorkomt…

Ik heb trouwens een gabonees nummer, dat ik nog wel zal laten weten, ken het niet uit m'n hoofd en heb het hier nu niet.. maar dat komt nog wel.

M'n NL telefoonsimkaart doet het niet op het eiland, of Omboue en hier op Iguela is helemaal geen ontvangst.. zucht.. da's jammer, zal in Aug m'n tel provider veranderen, dan kan ik wel bellen op Evengue!

Dikke kus tot zo ver, denk veel aan iedereen! en mis jullie ook heel erg veel, hoop dat jullie allemaal langs gaan komen, want het is absoluut de moeite waard hier!!

xxxpen

  • 29 April 2006 - 11:24

    Suzanne:

    WOUW pen, jij hebt ook altijd mazzel!!! Klinkt echt super leuk wat je daar doet en gaat doen en ga het zeker allemaal op de hoogte houden! Geef die aapjes ook maar een knuffeltje van mij! ;-)
    Dikke kus!!

  • 29 April 2006 - 16:29

    Nien:

    heej, wat super zeg! je weet me wel jaloers te maken hoor... heb je al enge dromen gehad? ;)
    we gaan snel skypen!!
    kus

  • 30 April 2006 - 08:08

    Diaan:

    ECHT SUPER om ff van je te lezen!! Met ons gaat het ook goed, maar daar stuur ik je wel een mailtje over. 3/5 Lekker weg naar Malta; ook een hele wereldreis voor Keesjan... Zal wel gaaf worden. Heel veel liefs en tot mails.

  • 30 April 2006 - 09:08

    Gerard&Dinah:

    Hé Patron, klinkt allemaal fantastisch! Zitten er geen krokodillen in die rivier? Veel plezier met de gorilla's. Wij gaan donderdag naar Thailand.Misschien dat we op de terug weg even langs wippen..! X G&D

  • 30 April 2006 - 12:42

    Silvie:

    Heee!!! Dat klinkt echt helemaal TE GEK daar!!! Zo zit je aan de willem de zwijgerlaan en zo zit je opeens als 'patron' tussen allemaal apen!!! Gaaf wat je allemaal gaat doen!!! Wie weet laat mijn studenten bugdet het een x toe langs te komen.... Denk aan je!!!
    Hele dikke kus sillie

  • 30 April 2006 - 18:31

    Sanneke:

    Hee lieverd!

    Wat een goede verhalen allemaal! Wat ben ik jaloers op je! Ben wel heel benieuwd naar je telnr en internet! Want mis je, dus hoop je snel op het wereldwijdeweb te begroeten en de twee lieve kleintjes (t zijn toch geen mannetjes he?! ;) ) te zien!

    Love ya!

  • 01 Mei 2006 - 06:07

    Kirsten:

    Ha Lieve Pen,
    ben jaloers hoor!! Nee ik gun het je, maar ik zit nu op het FSW aan het ICLON (het is net 8 uur geweest), ook altijd leuk! Veel plezier en een dikke knuffel!

  • 01 Mei 2006 - 07:35

    Oscar:

    Ha ha, wat een goeie.
    Ik zag penny zaterdag op de Apenheul! ze dook weg achter een speelgoedgorilla; net te laat. blijkt het allemaal een aprilgrap te zijn. Is gewoon verkoopster in de speelgoedapenwinkel, die zo nu en dan een warm douche neemt en veel bananen. de gebondouche. maar we komen langs hoor, met de speedboot, fakkels in de hand, servet om en smullen maar.
    dit kan namelijk helemaal niet. Toch?

  • 01 Mei 2006 - 07:39

    Karel:

    Ha Penny,

    wie is Ladgi?
    wat is skypen, vraagt oma, en of haar parkeertkaart ook voor speedboten geldt en de wil ook een keer in de Heli.
    begrijp ik nou goed dat je met zo'n speedboat naar de Bronx gaat?

  • 01 Mei 2006 - 11:41

    Hanneke:

    oooo je maakt me echt veel te jaloers. Wat een leventje zeg! Moet misschien toch maar even kijken of ik langs kan komen want het klinkt echt geweldig.

    ben erg benieuwd naar foto's, hoewel dat me natuurlijk alleen maar jaloerser zal maken....

    kijk nu uit naar je volgende bericht!

    gr Hanneke

  • 01 Mei 2006 - 19:01

    Omag:

    hallo penny
    leuk je verhaal karel stuurt het door naar mijn lap
    fijn dat het daar zo fijn is een pak van mijn hart begin ook maar een reisbureau zodat wij kunnen komen ik kijk uit naar meer verhalen de tv is hier toch niets kusje omag

  • 01 Mei 2006 - 19:07

    Omag:

    hallo penny
    ik heb al gereageerd dusis dit dubbel hindert niet kusje voor je aapjes omag

  • 02 Mei 2006 - 15:46

    Paula:

    had vandaag pas even de tijd om rustig je site te lezen! Veelbelovend allemaal voor je! Geniet ze en wij genieten mee op afstand!

  • 10 Mei 2006 - 13:12

    Hanneke:

    Heejjj Penny!
    Lekker hoor, zo'n prive eiland! Misschien een idee voor ons volgende AbFab-etentje? (Ladies...?)
    x Hanneke

  • 20 April 2008 - 13:08

    Jan En Harmien:

    Hallo Penny
    Helemaal te gek waar jij daar mee bezig bent.
    Noem jij dit werken of vakantie???
    Geniet er van!!
    Is 20 april niet jou verjaardag,zo ja, dan van harte!!
    Lieve Groetjes Jan en Harmien

  • 12 Mei 2008 - 12:27

    Marianne Erkelens:

    Hallo,
    Wij kennen mekaar niet, maar kwam per ongeluk op je site.
    wat klinkt dit te gek, om met de gorilla's te spelen.
    hebben jullie nog vrijwilligers nodig, die jullie kunnen helpen?
    Mijn email is un_poco_loco_begur@hotmail.com

    Ik hoop gauw wat te horen !!!!
    groetejs, Marianne

  • 10 Mei 2016 - 22:55

    Manon:

    Hoi,

    Leuk je verhalen te lezen. Wij hebben plannen om naar Gabon te gaan en ik zie de naam Ladgi steeds terugkomen.. Was dat jouw persoonlijke gids ? Kunnen wij hem als particulier ook benaderen ?
    Hoor het graag van je.
    Bedankt voor de leuke verhalen over Gabon !
    Suxes met reizen

    grtjs Manon
    botjesmail@gmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gabon, Iguéla

Penny
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 810
Totaal aantal bezoekers 93950

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: