bericht vanuit Gabon - Reisverslag uit Libreville, Gabon van Penny Elzinga - WaarBenJij.nu bericht vanuit Gabon - Reisverslag uit Libreville, Gabon van Penny Elzinga - WaarBenJij.nu

bericht vanuit Gabon

Door: Penny

Blijf op de hoogte en volg Penny

07 Oktober 2006 | Gabon, Libreville

Hallo allemaal,
Hier weer een berichtje uit Gabon:

Heeft iedereen 3 oktober trouwens overleefd?? En 4 oktober zijn huisdier goed verzorgd?? Je begrijpt mijn gorillas zaten allemaal aan de lolly!! hihi!

Nou omdat iedereen zo enthousiast is over mijn verhalen.. hier nog maar wat gebeurtenissen:
Op het moment zit hier een Mr. Bonell op het eiland. Hij is een bekende van Philippe uit Bretagne, daar waar Vin en ik hebben gelogeerd op vakantie.. Hij heeft al m'n koelkasten gemaakt en nu doet zelfs de grote generator het! dus daar ben ik heel blij mee..
Die schoonmaakster die ik had gevonden had 1 dag vrij in OMB en is daarna nooit meer op komen dagen en via via heb ik gehoord dat ze hier toch niet wil werken. Ik heb haar ook niet betaald, dus ben benieuwd of ik daar nog iets van ga horen.. Nu heb ik een andere oudere dame gevonden, maar die is het niet eens met haar salaris.. Da´s jammer want zij lijkt me wel cool. Wil geen man, omdat die alleen maar zeuren en weet wat werken inhoud.. Een vrouw die ik hier wel kan gebruiken..
Celhy, de jongen die op de babies past loopt hier met een chagerijnige houding rond. Eerst blijft hij een maand te lang weg in PG en loopt hier nu rond alsof ik blij moet zijn dat hij er nog is. Ach.. da´s werken in Afrika.. Mr. Bonell begint morgen aan het maken van de electriciteit voor de nieuwe enclosure in het bos voor de kleintjes.. en hopelijk kan daar ook wat vaart achter gezet worden nu.
Ik heb contact gezocht met die dierenarts die hier fulltime gaat komen. Hij had erg leuk en proffessioneel gereageerd op m'n mailtje dus ben benieuwd.

Ondertussen probeer ik het eiland te structuren. De lodge gaat gescheiden worden van het gorilla gedeelte. Buiten de gorilla sanctuary komt er een research centre. Daarvoor moet weer een nieuw gedeelte gebouwd worden: het 'Casa scientifique'. Hopelijk met warm water!!! Druk druk druk dus.. maar eerste prioriteit ligt bij de gorillas en de nieuwe verblijven. Langzaam probeer ik het personeel op de hoogte te brengen. Ze houden niet van verandering, want ze denken altijd dat de ander denkt dat die het beter weet.. Maar tot nu toe gaat het goed. Ik geloof zelfs dat ik ze zo ver heb dat ze zichzelf ook belangrijker vinden en dus meer verantwoordelijkheid nemen.. dat zou fijn zijn.

Ik was vorig weekend in Port Gentil trouwens. Heb best wel gelachen.. Ik was vrijdag avond met Stutijn en Michael uit geweest.. eerst gezopen in Havana (een bar met relaxte muziek en veel militaire die allemaal naar mij kijken omdat ik de enige witte vrouw ben.. maar niets durven te doen omdat ze allemaal denken dat een van de jongens mijn vriend waarschijnlijk is.. en daarna naar Duponet (een meer disco achtige kroeg). Daar nog meer gezopen.. Michael had er een locaal meisje lopen die hij als vriendinnetje zag ofzo (en af en toe dan teleurgesteld terug kwam en zei'ze moet werken vanavond' of te wel dan moest hij wel voor de seks betalen.. haha) Maar ik zat met Stutijn grapjes te maken dat het lache was als ik naar hen toe ging en boos op Michael zou worden alsof hij mijn vriend was en wat hij dan daar met dat meisje deed.. Dus Michael was aan het einde van de avond weer met dat meisje aan het praten en dansen en Stutijn en ik wilde wel naar huis en toen liepen we langs hun heen en ik dacht ik doe het gewoon.. Dus ik duw Michael opzij en maak gebaren van, waar denk je nou dat je helemaal mee bezig bent.. HUh en ik dan! enorme scene in de kroeg.. Dus dat meisje schrikt zich te pletter.. en wordt super boos op Michael.. ik was natuurlijk doorgelopen met Stutijn snel naar de auto.. Komt Michael 5 min laten ook naar buiten... helemaal verslagen.. ja en ze wil me nooit meer zien.. hoe kan dat nou.. en waarom deed je dat nou.. oeps.. Maar goed.. De volgende dag toen hij weer sober was zag hij er de grap ook van in.

Een paar dagen geleden was Nina Brink in het park.. die had in Leiden gestudeerd dus daar gezellig over gepraat.. De volgende paar dagen waren hectisch.. het programma van 2 extra gasten is wel 6 keer veranderd.. wel vliegtuig, geen vliegtuig, toch vliegtuig eerst naar EVE, toch niet naar EVE, toch geen vliegtuig, toch wel vliegtuig.. vliegtuig heeel erg laat.. please toch naar EVE, nee toch niet, vliegtuig direct naar IGL, piloot niet op de hoogte, vliegtuig toch naar OMB, geen tijd meer voor EVE.. zucht.. echt serieus.. en dan word ik geacht het te regelen met autos van IGL en vliegtuigen in OMB en boten in EVE..

Gelukkig zie ik hier ook veel moois, zo voer ik gisteravond met een prachtige zonsondergang naar het eiland. De lucht was oranje gekleurd waar de donkere grijze wolken tegenaf staken. Opeens zag ik allemaal roet vlokken in de lucht, die uit het regenwoud op het eiland leken te komen. Toen ik goed keek zag ik dat het de fruit bats waren. Een prachtig gezicht hoe die het regenwoud uit vlogen in grote groepen met op de achtergrond de zon die onderging. Een magisch gezicht terwijl de boot over de lagune raasde..

In het regenwoud beginnen de grote vlinders nu actief te worden. Ze proberen met elkaar te paren, waardoor ze niet schrikken als je ze van dichtbij wilt bekijken. Sommige hebben echt zulke mooie felle kleuren en ogen op de vleugels. Echt prachtig.

De minder leuke beestje zijn de chieks. Beestjes die in de voet nestelen en er eitjes leggen. Ik had al een paar weken last van jeuk aan m´n kleine teen.. maar kon niets vinden. Nu blijkt daar een chiek zich in genesteld te hebben met een enorm pakket eieren.. Die ik vervolgens ´s nachts eruit heb lopen pielen met een pincet. Dat is gelukt en nu zit er alleen een gapend gat en omdat ik het vertik schoenen te dragen (te warm) moet ik nu vaak m´n voeten wassen om de boel schoon te houden.. maar dat gaat gelukkig tot nu toe goed!

Ondertussen zit ik m´n kaas-mosterd koekjes te eten die ik via via opgestuurd heb gekregen.. Echt het wordt tijd dat ik weer wat ga zwemmen. Het weer is een stuk heter dan de afgelopen maanden, dus dat kan best. Alleen zag ik dat de schoonmaakster, die op de pier aan het vissen was, een krab had gevangen (heel mooie blauwe kleuren trouwens).. nu durf ik niet zo goed het water in.. Maar goed, enge en vieze beestjes horen er nu eenmaal bij.. Net als die dooie kakkerlak die ik gisterochtend naast m´n kussen zag liggen.. Hoe die daar nou weer komt?? Ik stop m'n klamboe altijd goed onder m'n matras om zulke dingen te voorkomen.. (spinnen etc..), maar deze blijft een raadsel.. het deed me denken aan Limbe in Kameroen, waar ik de volgende ochtend wakker werd op een gigantische kakkerlak die duidelijk adem te kort had gehad omdat ik op hem lag..

Met de gorillas gaat verder alles goed. Ze zijn in goede gezondheid en nu er weer meer personeel is op het eiland spelen ze de hele dag in het bos.. Net kwamen ze zwaar uitgeput terug van een wandeling, waarna ze uren hebben geslapen.. Het blijven schatjes..

Zo, nu moet ik weer door, de sloten vervangen van de gorilla kooien, want die gaan niet meer goed open en dicht..

Mail jullie snel weer!
xxpen

  • 09 Oktober 2006 - 08:37

    Karel:

    Penny,

    het is toch algemeen bekend dat de gabonese kakkerlak, als de lokale koekoek, haar eitje legt tussen die van de chieks?

  • 09 Oktober 2006 - 19:26

    Oma:

    heerlijk daar in gabon
    kusje oma

  • 09 Oktober 2006 - 19:29

    Oma:

    heerlijk daar in gabon
    kusje oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gabon, Libreville

Penny
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 93944

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: